1 april 2009

lakrits och citronkaka!

När C fyllde år i söndags så bakade jag först två dajmtårtor och sen va jag tvungen att testa ett recept på en kaka som jag smakade förra veckan. Den va super duper god, om man gillar lakrits och citron vill säga. Så här kommer recepten:

Citron och lakritskaka
75 g smör
2 ägg
2,5 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
1 msk rivet citronskal
4 Käck eller kick

Topping:
3 dl vispgrädde
lemoncurd

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt och tillsätt smör, mjöl och citronskal. Häll i smord och bröad form.
Klipp Käck-bitar och strö över. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min. Låt kakan svalna. Vispa grädden och smaksätt med lemoncurden, efter smak. (några matskedar)

Dajmtårta

150g hasselnötter, malda
1 tsk bakpulver
2,5 dl florsocker

4 äggvitor

4 äggulor
1 dl socker

3dl vispgrädde
1 dubbeldajm

Sätt ugnen på 180 grader. Blanda de malda nötterna, bakpulvret och florsockret. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Vänd försiktigt ned äggvitorna i nötblandningen, häll i en form med löstagbara kanter. Grädda i 25 min.
Vispa under tiden äggulorna och sockret i en bunke och vispgrädden i en annan. Krossa dajmen. Häll äggvispet i grädden ihop med den krossade dajmen, blanda om. Häll detta över den avsvalnade nötbotten och sätt in i frysen. (görs med fördel dagen innan)

LÅT ER VÄL SMAKA!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

mmm nu kan vi baka gotting =)

Tessan sa...

Det är så att det vattnas i munnen:) Måste provas!